tisdag 17 februari 2009

Dagens musiktips


Imorgon blir det konsert med Opeth på KB i Malmö. För er som inte hört talas om bandet i fråga är det ett svenskt dödsmetall band med influenser från så vilt skilda håll som Morbid Angel, Camel, Deep Purple, King Crimson, TOOL, svensk folkmusik, Porcupine Tree och gud vet vad annat. Otroligt bra och varierat och ska jag lyfta fram några favoritskivor blir det Blackwater Park, Ghost Reveries och Watershed.

Rekommenderat öl till Opeth:
Stone Imperial Russian Stout, Yeti Imperial Stout, Old Rasputin Russian Imperial Stout, Southern Tiers Imperial Imperial Oatmeal Stout eller liknande mörk, komplex och välsmakande öl. Svärta och komplexitet i en fantastik symbios känns som en bra beskrivning av ovanstående öl och Opeth.

/Markus

Ps. Maredsous 8 och linssoppa med tabasco funkar finemang! Kombinationen stark mat och mörk dubbel fungerar överraskande bra, i mitt tycke bättre än välhumlade öl. Det blir mer riv i ölen, känns nästan som en tokkolsyrad läskeblask, samtidigt som sötman balanserar hettan i tabascon riktigt bra. Har testat med tacos också och det fungerar lika bra, däng på salsa och njut.

5 kommentarer:

  1. Hej skulle vilja bjuda in dig till samuel adams millennium provning på lördag om du är sugen.


    Skulle också vara väldigt intresserad av att få vara med och prova en hoppyslam tror du det finns möjlighet att få bjuda upp dig på en provning i Helsingborg någon gång.

    Eller om det går att lösa på något anat sätt, ja gär rätt ofta i Malmö, om du har någon provning jag kan alltid ta med mig lite kul grejer.

    fundera på det mvh Fredrik

    SvaraRadera
  2. Åh, det låter trevligt! Har dock bokat upp en ölprovning med Anders and Ale nu på lördag och har i samma veva lovat bort min sista Hopslam till honom. Hade jag haft fler hade jag gärna delat med mig.

    Har dock lite annat skoj som jag fixat från USA som Behemoth, Brooklyn Black Ops osv. som jag ska pröva med min bror här i framtiden (mars/april verkar troligt) och då kanske det kan vara något vi kunde göra gemensamt.

    /Markus

    SvaraRadera
  3. Behemoth är ruggigt bra by the way...

    SvaraRadera