måndag 16 februari 2009

Nøgne Ø Dobbel IPA



Med spänd förväntan så öppnade jag mitt livs första DIPA från Nøgne Ø. Deras vanliga IPA tycker jag är ett alldeles förträfflig öl så det är inte utan att man blir intresserad av att se vad de sympatiska norrmännen har kokat ihop för något denna gång. Dobbel IPA:n är tillverkad tillsammans med den japanske bryggaren Toshi Ishii från Karuizawa. Vem är Toshi, var han jobbar och vad han har bryggt tidigare har jag inte en susning om och jag är lite för slö för att googla på det just nu. Japansk öl är inte min starka sida, har testat Asahi men det säger ju inte så mycket. Blir lite som att testa Pripps Blå och sedan konstatera att all svensk öl är ointressant. Nåja, över till Dobbel IPA:n:

Efter jag har hällt upp ölen blir det kvar en härlig skumkrona som endast långsamt försvinner, inte långt efter skumvärldsmästarna i Belgien. Ölet doftar svagt sött med toner av mandarin/clementin eller liknande citrusfrukt och det är långt ifrån den humlekanonad som jag förväntat skulle träffa mina doftceller. Inget fel med det men jag hade nog föreställt mig något häftigare med tanke på att det är tal om ett öl på 8%. Ölet i sig är extremt grumligt och endast med hjälp av hjälp av min kontorslampa går det att lysa igenom vätskan. Mitt stora vinglas gjorde inte saken lätare, det rymmer över en halvliter vätska, lättare men jag kan konstatera att utan något kraftigt artificiellt ljus så ser ölen svart/röd ut. I sann Nøgne stil så sjunker det ner mängder med jäst/proteinfällningar till botten av glaset. Har jag betalat dyrt för ölen ska allt i glaset;-)

Citrusfrukten och sötman återkommer i smaken och ölen är relativt besk utan att för den skull vara obalanserat. Humletokig som jag är så skulle jag nog velat ha mer humlearomer och beska och tonat ner sötman lite. Om jag inte missminner mig så var Nøgnes vanliga IPA i princip lika humlearomatisk som den här och frågan är om den inte var i princip lika besk eller möjligen beskare. Skulle ha varit kul att jämfört dem sida vid sida för nu känns det som om det är i princip samma öl jag dricker. Ska jag vara helt ärlig känner jag mig lite snuvad på konfekten; Dobbel IPA är inte på något vis dålig men den känns mer Nickelback än Pearl Jam. Originalet är allt som oftast bättre och varför göra en kopia på något som redan är riktigt bra?

/Markus

Vet inte om det bara är jag som tycker att de flesta europeiska bryggerier har en bit kvar till de riktigt bra IPA/DIPA som amerikanerna levererar. Tycker allt som oftast att "våra" brygder saknar krispigheten och fräschören som återfinns hos Stone, Great Divide, Southern Tier, Green Flash osv. Vet inte om det beror på humlen, malten, jästen eller mina smaklökar men något är det i varjefall. Personligen tycker jag matchresultatet är givet:
USA 1 – Europa 0

9 kommentarer:

  1. Intressant läsning. Provade detta öl på European Beer Festival i slutet på sommaren där jag provade en tio centiliter av denna och minns faktiskt precis vad du skriver nu. Inte tillräckligt friskt och.. beskt.. Ska prova igen snart dock, brukar annars gilla Nögne.

    Jag har läst förr att toshi har varit någon form av medarbetare hos stone (!) Nu kör han något i Japan..

    SvaraRadera
  2. Nej, precis. Tycker allt som oftast att Nögne levererar och Dobbel IPA:n är inget undantag dock hade jag lite högre förväntningar på den.

    Aha, nu när du säger det så tror jag också att jag har lästa att Toshi jobbat på Stone. Några influenser från Stone kunde jag däremot inte hitta men jag misstänker att det inte var tanken hellre.

    SvaraRadera
  3. gillade jämförelsen med nickelback vs pearl jam och kan inte annat än instämma.

    jag hoppas dock den är mer än drickbar, för jag köpte ju ändå 6 flaskor..
    får testa en ikväll.

    SvaraRadera
  4. Tycker absolut att den var drickbar och det är en väldigt bra öl. Hade möjligen lite för höga förväntningar och så tycker jag den var lite för lik den vanliga IPA:n. Detta förutsätter att mitt smakminne inte är helt galet och det är ju inte helt omöjligt med tanke på att jag drack Nögnes IPA i somras.

    SvaraRadera
  5. Men Markus, du som gillar Nickelback så mycket. Vi har ju bokat biljetter till deras nästa spelning, kommer du inte ihåg det?

    /Din jobbiga arbetskamrat Bosse

    SvaraRadera
  6. Hej! Intressant blogg som jag kommer att lägga till som favorit. Har länge letat efter en blogg på svenska spm gör det för mig förståeligt hur öl smakar med referenser från musikvärlden som t e x ditt exempel Pearl Jam Vs Nickelback. Jag har svårt för teknokratiska utsvävningar om Humle, malt osv. Läste några andra av dina inlägg också, en ölkällare låter spännande men behöver du/ni verkligen 500 öl? Jag blir alldeles matt av tanken... :) Just nu letar jag efter en öl som smakar som Allison Krauss, Kan du tipsa om ngt i den stilen? Mvh Lennart

    SvaraRadera
  7. Behöver och behöver, det är ju kul att ha lite att välja på;-)

    Allisson Krauss lirar väl country och då blir svaret: Whiskey

    SvaraRadera