onsdag 25 februari 2009

Smoke Jumper Smoked Imperial Porter


Testade min andra flaska Smoke Jumper igår och jag hade sinnesnärvaro att göra lite minnesanteckningar den här gången. Var lite så där lagom oorganiserad och detta, i kombination med min extremt manliga handstil, gjorde att jag fick lite svårt att uttyda exakt vad jag menade och vad jag egentligen skrivit. Nåja, bättre med en liten recension än ingen alls:

Ölet skummar något extremt och med blotta förskräckelsen hinner jag förhindra en översvämning på köksbordet. Att välja ett Duvelglas var väl inte speciellt listigt men det är nog första gången jag testar en porter som beter sig på det här viset.

Skummet som bildas är ljusbrunt och ligger kvar förvånansvärt länge, ölen är ju ändå på närmare 10 volymprocent.

Det är elegant rökigt utan att vara mesigt, som ett mellanting mellan Nils Oscar Rökporter och Aecht Schlenkerla ungefär. Förbannar mig själv för att jag inte har någon rökt ost, rökt skinka eller liknande hemma; hade förmodligen suttit som en karatespark i mellangärdet tillsammans med ölen.

Förutom en tydlig sötma, röksmak och rostade toner så hittar jag en mycket trevlig lakritssmak i ölen, tänk Malacos salta sillar. Får även en brännande känsla i munnen, ungefär som när man äter stark mat, och jag antar att det är alkoholen som gör sig påmind. Normalt sett ogillar jag öl som har en alkoholdoft och/eller smak men i det här fallet så störde det inte alls utan snarare tvärtom. I eftersmaken tycker jag mig känna lite mineraltoner (järn), ett uns alkohol och sötma. Efter att ha druckit några klunkar så kände jag hur jag blev alldeles torr i munnen, påminde inte så lite om ett strävt vitt vin.

Min slutsats så här i efterhand är att det var ett riktigt bra öl, troligtvis ett av de bättre som Left Hand har producerat. Smaskens!

/Markus

5 kommentarer:

  1. Jösses villket skum! La själv in en beställning på fyra flaskor i morse. Hinner väl knappast få upp dem hit till helgen, men den som väntar på något gott...

    SvaraRadera
  2. Funderar på om det var jag som hällde upp ölen lite väl ivrigt men det blev ju ett snyggt slutresultat om inte annat.

    Hör av dig när du får ölen så kanske vi kan ta en modern provning över world wide web;-)

    SvaraRadera
  3. Det var ju trots allt hyfsat välhumlat + att Duvel glasen bidrar till fett skum. Jag gillar Duvel glaset men använder det lite sällan av någon anledning, föredrar ofta mindre glas till porter och kör oftast vanliga amerikanska vardagsglas till IPA och sådant. Saison dock, det tycker jag är utmärkt i Duvel glaset..

    SvaraRadera
  4. Är det så att humlen påverkar skumbildningen? Har inte tänkt så långt men det skulle ju kunna påverkat i sådana fall.

    Jag gillar också Duvelglaset och brukar använda det lite då och då, dock brukar det av någon anledning väldigt sällan vara Duvel i det. Hm... ska ta några öl med arbetskollegorna imorgon och då ska det fasiken bli en flaska Duvel.

    SvaraRadera